” Först kom Charles Darwin med Evolutionsteorin.
Därefter kom Albert Einstein med Relativitetsteorin.
Sen kom Nisse med teorin om att tryck på disktrasor skulle göra livet lite roligare.”

Med de orden inleds den största marknadsinsatsen i Teko Trycks historia. Den handlar om upptäckter och teorier som förändrat civilisationen och svenska uppfinningar som sprider glädje i hela världen.

Kommunikation berättar om förändrad syn på disktrasan

Teko Tryck har tillsammans med reklambyrån Annaochanna i Sölvesborg tagit fram ett kommunikationskoncept för DM, Print, PR, webb och framtida mässor. Huvudenheten som består av en liten folder där man gjort plats för tre disktrasor i olika färger med olika tryck. På disktrasorna finner man tre personligheter vars teorier förändrat civilisationen. Nämligen Charles Darwin, Albert Einstein och så klart Nils-Gunnar ”Nisse” Persson från Teko Tryck som gett alla disktrasor ett nytt ansikte. Det bulliga kuvertet med det spännande innehållet berättar möjligheterna med en disktrasa på ett kortfattat och enkelt sätt.

Kommunikation på tre språk över hela norra Europa
I steg ett kommer DM-enheten att skickas ut i Sverige och därefter följer Finland, Norge, Danmark, Tyskland, England, Holland, Belgien och Luxemburg. Under hösten och vintern kommer kommunikationskonceptet skapa uppmärksamhet på mässor i Tyskland och Sverige.

”Vi har upptäckt att när väl människor får känna på den, se den och lukta på den – upptäcker de möjligheterna med en disktrasa och blir närmast berusade av idéer och entusiasm. De kan då knappt vänta på leveransen.

Därför är det tur att vi både kan göra stora och små upplagor och leverera på korta ledtider eller lagerhålla och leverera efter hand enligt önskemål. Det är möjligt eftersom allt produceras i Sverige, berättar Nisse.

Dessutom väger disktrasan nästan ingenting vilket gör att den är perfekt anpassad för logistik och smart att använda i ett utskick via post. Det var en av anledningarna till att vi valde att jobba med DM.”

Ingen trodde på Nisses teori
När Nisse Persson för ca 20 år sedan började prata om att disktrasor var tråkiga, var det ingen som lyssnade på honom. Hans formidabla teori om att disktrasor med mönster och budskap skulle göra livet lite roligare togs emot med skepsis. Men Nisse gav inte upp. Han slutade diskutera och började trycka disktrasor med motiv redan 1994.

”Från början när jag presenterade idén om att trycka på en disktrasa blev jag ofta bemött med ett snällt leende. En försiktig kommentar om att det kändes inte aktuellt med att pryda en simpel disktrasa med en designers alster eller ett företags värdefulla varumärke, berättar Nisse” Men en disktrasa exponeras i köket varje dag under väldigt lång tid. Den väcker känslor och hur mycket vi än utvecklar ”avtorkning” så kommer en disktrasa aldrig att kunna digitaliseras. Den kommer alltid att vara ett naturligt inslag i verkligheten med möjligheter att göra intryck på den som befinner sig i närheten, säger Nisse som gjort disktrasan till sin hjärtefråga.

Disktrasor gjorde svenska designers/varumärken kända över hela världen
Designade disktrasor har ploppat upp som en het trend vid sidan av trasor med kreativa promotionbudskap. Teko Tryck var först i världen med att utveckla design/profil-tryck på disktrasor och är i dag ett internationellt företag som levererar miljontals trasor med tryck till länder som Finland, Tyskland, Frankrike, USA, Japan, Sydkorea, Australien med flera. Många designers har på så sätt snabbare kunnat göra sig ett namn på den internationella arenan.

patterns

Uppfinnaren av disktrasan Curt Lindqvist blev först uppmärksammad efter sin död
Curt Lindqvist uppfinning var tidigare mindre uppmärksammad men intresset från designers och profilföretag har gjort att hans uppfinning nått rampljuset. Det har till och med skrivits en bok om disktrasan, Käraste disktrasa, www.asakax.se/karaste-disktrasa/Curt Lindqvist tog patent på sin produkt 1949 men än i dag finns enbart två fabriker i världen som tillverkar disktrasor. Varav en i Sverige och en i Tyskland.

Teko Tryck har jobbat i flera decennium med att höja disktrasans status

I över 22 år har Teko Tryck i Sölvesborg blandat sina egna färger i sin egen färgblandnings-studio med egna miljövänliga och vattenbaserade färger för disktrasor. De som jobbar hos Teko Tryck får egen specialutbildning på plats av egna experter med mångåriga erfarenheter. Det finns ingen liknande utbildning att få någon annanstans.

Teko Tryck har ett ”showroom” med 1000-tals disktrasor som tryckts i Sölvesborg
Allt från H&M, Lisa Larson, Noble Peace Center, Disney, Laura Ashley mfl. Man anser att kunderna är experter på att skapa budskap och design – själva har Teko Tryck fokuserat på att bli experter på att trycka, förpacka och leverera med absolut högsta service och flexibilitet.

Allt fler kändisar trycker upp sina egna disktrasor på Teko Tryck
De flesta svenska designers, profilföretag, reklambyråer och allt fler kändisar trycker sina disktrasor hos Teko Tryck. Välkända kockar och namn som Babsan säljer sina egen designade disktrasor efter galor och framträdanden. Eller i sina egna webshoppar.

babsan

”De har varit otroligt populära och efterfrågade, berättar Lars Å Wilhelmsson ”Babsan” som tycker de är fantastiskt smarta att använda som en behändig promotiongrej. Sååå enkla och lätta att packa ner i resväskan vid sidan av peruker och paljettklänningar när jag ska ut på turné.”

Varför lyckades Nisse och Teko Tryck?
I dag är är det få människor som är skeptiska till att trycka promotionbudskap/design på disktrasor. Årsvolymer över 4 miljoner disktrasor är den senaste siffran som nämnts. Men det här är kanske bara början?

Nyckeln till att nå framgång med nya idéer är envishet, gott självförtroende och bra samarbeten i nätverk där man alltid hjälper varandra anser Nisse. Han känner stor tacksamhet till alla de människor som finns omkring honom både i och utanför företaget. Inte minst sin hustru Birgitta som även hon är högst delaktig i utvecklingen av företaget Teko Tryck. Tillsammans har de dottern Johanna Olofsson som steg för steg nu tar över i en planerad generationsväxling.

Har ni inte fått vårt bulliga kuvert med det spännande innehållet men vill ta del av den? Kontakta oss så skickar vi mer än gärna!