Förra veckan medverkade vår VD Johanna på det digitala mötet med vår utrikeshandelsminister Anna Hallberg. Mötet handlade om internationell handel. Ministern ville höra våra idéer om hur exportstödet kan förbättras. Eftersom vi har ca 90% på export så är detta viktiga frågor för oss. Johanna förde fram att det krävs lika mycket av oss som mindre företag som av storföretag med specialistavdelningar när lagar och regelverk ska följas och att det ofta blir det upp till oss som företag att göra bedömningar. Vi menar att det ska vara enkelt att göra rätt!

Johanna lyfte också fram vikten av att se till hela landet när det kommer till marknadsföring av Sverige som varumärke och ha nära kontakt med de olika regionerna. Vi ska inte konkurrera med det som det redan finns gott om i världen, som en exklusiv restaurang i Stockholms innerstad när en delegation från New York är här, utan kanske då istället naturupplevelser i de småländska skogarna, eller i Skärgården i Stockholm eller varför inte i Blekinge!

Det var roligt att få vara med och höra andras synpunkter och hur de tänker från centralt håll, samtidigt som vi fick möjlighet att skicka med vår synvinkel!

Värdar för ministerbesöket var Region Blekinge i samverkan med Almi Företagspartner i Blekinge.

Bild: Jonas Ekströmer / TT, Mattias Mattisson / Sydöstran.
(artikel från Sydöstran 20210610)